IDEATION

 

Workshop A: Van kaal idee naar cool concept

Productontwikkelaars hebben vaak goede ideeën voor nieuwe producten. Maar hoe maak je er een krachtig concept van waar heel het bedrijf en de consument warm voor loopt?

Fooddesigner Marielle van Bordewijk laat met haar kennis van trends en fooddesign zien hoe je een kaal product idee kunt omvormen tot een tot de verbeelding sprekend concept. 

Spreker:

Marielle Bordewijk -food designer en innovatie, founder Food By Design


Workshop B: Hoe selecteer je het juiste plantaardige eiwit-ingrediënt voor jouw product of innovatie? 

R&D en productontwikkelaars hebben veel plantaardige eiwitten om uit te kiezen, maar hoe kies je de juiste? De marketingafdeling heeft mogelijk andere eisen dan R&D. En wat als de kwaliteitsmanager ook eisen heeft? NIZO heeft een aanpak ontwikkeld om het juiste eiwit te kiezen voor het juiste doel. 

Spreker: 

Emma Teuling - Project Manager Protein Functionality, Nizo 


Best practice I: Van baanbrekend idee naar marktrijp product: hoe doet startup Rival Foods dat?   

Van startup naar scaleup: een afstudeerproject/promotie-onderzoek naar de markt brengen, wat kom je daarbij tegen? Waar moet je je pad wijzigen omdat het niet loopt zoals je had gedacht? Birgit Dekkers ontwikkelde de resultaten van haar promotie-onderzoek tot startup Rival Foods die een plantaardig alternatief voor een kippenborst op de markt brengt. De startup zit in de opschalingsfase en komt daarbij van alles tegen! Daarover vertelt Dekkers in deze keynote. En jullie kunnen zelf proeven wat binnenkort op de markt komt! 

Spreker:

Birgit Dekkers - oprichter Rival Foods 


Best Practice II: Hoe ga je als productontwikkelaar om met marketingclaims en consumententrends?  

Met natuurlijke ingrediënten, hoog in eiwit, zonder E-nummers……. Claims waar de consument blij van wordt of niet? En zout- en suikerreductie is gewenst, maar willen we naar vervangers? Kaliumchloride als vervanger van zout, wordt dit begrepen? Wat technologisch mogelijk is, krijg je niet altijd uitgelegd aan de consument. Senior productontwikkelaar Ilse van der Voort van HAK vertelt hoe zij er mee omgaat en wil van de aanwezigen weten hoe zij dit aanpakken.

Spreker:

Ilse van der Voort - productdevelopment manager HAK

 

CREATION


Workshop C: Van idee naar recept, waar let je op bij opschalen van jouw product?

Om van idee naar recept naar opgeschaald product te komen, is volgens Han van den Elshout steeds complexer. Een checklist is handig voor jonge maar zeker ook voor ervaren productontwikkelaars. Een heldere productbrief is het doel. Han heeft 20 jaar ervaring in R&D en begeleidt daarnaast startups bij de opschaling van hun product. Tijdens deze sessie neemt hij aan de hand van voorbeelden de deelnemers mee door het proces van productontwikkeling.

Spreker: 

Han van den Elshout - R&D manager Intersnack en Foodtech mentor Startlife

Workshop D: Houdbaarheidstesten uitvoeren: hoe, waarom en wanneer?   

Natuurlijk is de houdbaarheid een van de belangrijkste aandachtspunten bij de ontwikkeling van een nieuw product met misschien een lager zout- en of suikergehalte. Een snelle en accurate inschatting van de te verwachten houdbaarheid is essentieel. Frank Cleophas vertelt over het hoe en waarom van predictive modelling en de voordelen van versneld houdbaarheidsonderzoek. Deelnemers aan deze workshop kunnen vooraf hun vragen over houdbaarheid van levensmiddelen insturen. Een selectie van deze vragen zal worden behandeld tijdens deze sessie. 

Spreker:

Frank Cleophas - CEO smartfood R&D 


 Best Practice II (herhaling): Hoe ga je als productontwikkelaar om met marketingclaims en consumententrends?  

Met natuurlijke ingrediënten, hoog in eiwit, zonder E-nummers……. Claims waar de consument blij van wordt of niet? En zout- en suikerreductie is gewenst, maar willen we naar vervangers? Kaliumchloride als vervanger van zout, wordt dit begrepen? Wat technologisch mogelijk is, krijg je niet altijd uitgelegd aan de consument. Senior productontwikkelaar Ilse van der Voort van HAK vertelt hoe zij er mee omgaat en wil van de aanwezigen weten hoe zij dit aanpakken.

Spreker:

Ilse van der Voort - senior productontwikkelaar HAK

 

Best Practice III: Hoe blijf je de concurrentie voor?  

Vivera is al veel langer bezig met plantaardige producten. Een interessante vraag is natuurlijk: hoe blijft het bedrijf nieuwe succesvolle producten ontwikkelen in een concurrerende markt? Waar focussen productontwikkelaars op? Kirsten Schellekens en Robin Haakmat vertellen over de uitdagingen die ze hierbij tegenkomen. 

Sprekers:

Kirsten Schellekens, product developer en Robin Haakmat, senior product developer bij Vivera

 

DESIGN & LAUNCH


Workshop E:  Wat kan een productontwikkelaar leren van smaaktesten?

Je hebt een mooi nieuw product ontwikkeld en nu wil je weten of de consument het lekker vindt. Een belangrijke vraag is: wie is jouw doelgroep? En waar wil je het verkopen? Tinka Alaerds van Normec voert heel veel smaaktesten uit voor supermarkten en voedingsmiddelenbedrijven. Ze vertelt welke trends ze ziet in de smaak van de gemiddelde Nederlandse consument. En de deelnemers mogen zelf met een smaaktest meedoen! 

Spreker: 

Tinka Alaerds - voedingskundige en commercieel verantwoordelijk voor Normec Sensory    

Workshop F: Waar moet je op letten als je een zo duurzaam mogelijke verpakking wil?  

Een mooi nieuw product moet natuurlijk in een duurzame, recyclebare of herbruikbare verpakking. Daar kan je punten scoren bij de bewuste consument. Waar moet je op letten als je zo een verpakking kiest? Welke problemen kom je tegen bij deze keuze? Veel gebruikte folies voldoen nog niet aan de afspraken voor verpakkingen van de toekomst. 

Gert-Jan van Baardwijk van Flexpak is expert op duurzame verpakkingen en vertelt samen met R&D-expert Rob Verpaalen in deze sessie wat er allemaal komt kijken bij de keuze voor een duurzame verpakking; wat zijn de uitdagingen en welke oplossingen zijn er voorhanden? 

Spreker:

Gert-Jan van Baardwijk - Directeur Flexpak 


Best practice IV: From sunflower seed to indulgent cream: upscaling production while finding the right customers   

The Time Travelling Milkman makes sunflower cream, an indulgent ingredient, desired by producers of plantbased products. Securing investors, upscaling production and pivoting with customer requests: ceo Dimitris Karefyllakis will talk about the journey of his company. Extra: you will be able to taste the sunflower cream for yourself! 

Spreker: 

Dimitris Karefyllakis - CEO Travelling Milkman

 Best Practice III: Hoe blijf je de concurrentie voor?  

Vivera is al veel langer bezig met plantaardige producten. Een interessante vraag is natuurlijk: hoe blijft het bedrijf nieuwe succesvolle producten ontwikkelen in een concurrerende markt? Waar focussen productontwikkelaars op? Kirsten Schellekens en Robin Haakmat vertellen over de uitdagingen die ze hierbij tegenkomen. 

Sprekers:

Kirsten Schellekens, product developer en Robin Haakmat, senior product developer bij Vivera